Vilkår & forretningsbetingelser
1 Formål og lovgrundlag
1.1 Nærværende politik har til formål at beskrive, hvordan AYA Asset Management
Fondsmæglerselskab A/S (Selskabet) håndterer behandling af personoplysninger, herunder
brug af cookies og udgør Selskabets Privatlivspolitik.
1.2 Det retlige grundlag for Selskabets behandling af personlige oplysninger er Europa-
Parlamentets og Rådets Forordning (EU) 2016/679 af 27. april 2016. I Danmark er dansk
lovgivning (databeskyttelsesloven) indrettet i overensstemmelse med forordningens
bestemmelser, begge med virkning fra den 25. maj 2018.
2 Dataansvarlig
2.1 Selskabet er dataansvarlig og dermed ansvarlig for den behandling af personoplysninger, som
foregår som led i Selskabets virke som fondsmæglerselskab og er ansvarlig for at behandlingen
sker i overensstemmelse med de principper, som fremgår af Privatlivspolitikken
3 Indsamling, behandling og opbevaring
Vi indsamler, behandler og opbevarer dine persondata i det omfang, du indtaster, sender eller på
anden måde giver Selskabet dine persondata i forbindelse med din oprettelse som kunde hos
Selskabet.
Persondata, vi indsamler, inddeles typisk i følgende kategorier:
a) Personlige oplysninger, som oplysninger om dit navn, adresse, e-mailadresse og CPR-
nummer.
b) Oplysninger om din privatøkonomi, eks. månedlig indkomst eller oplysninger om gæld.
c) Billedlegitimation, eks. kopi af kørekort eller pas.
3.1 Formålet med indsamling af personoplysninger sker med henblik på, men er ikke begrænset til:
• Etablering, vedligeholdelse og eventuel afslutning af kundeforhold med Selskabet
• Rapportering omkring dine investeringer
• Optagelse af telefonsamtaler med henblik på dokumentation
• Tilpasning af kommunikation og markedsføring til dig
• Generel administration af din relation til Selskabet
• Opfyldelse af gældende lov, herunder fx. lov om fondsmæglerselskaber og
investeringsservice og -aktiviteter, markedsføringsloven samt databeskyttelsesloven.
3.2 Videregivelse til tredjemand
Når du vælger at oprette dig som kunde hos Selskabet, så giver du os samtidig tilladelse til at
videregive relevante oplysninger om dig til fx. de banker, hvor du har depotbank og/eller som
eksekverer handler på dine vegne.
3.3 Deling af data
I nogle tilfælde deler vi dine data med øvrige samarbejdspartnere. Dette sker dog aldrig uden,
at Selskabet har fuld kontrol over dine data, da en sådan samarbejdspartner alene kan tilgå og
behandle dine data efter, at der er indgået en databehandleraftale mellem Selskabet og den
pågældende samarbejdspartner. Selskabet kan overdrage persondata til en eller flere af
følgende kategorier af tredjeparter:
• Markedsførings- og kommunikationssystemer samt andre administrative systemer.
• Advokater og andre, der yder konsulenthjælp.
• Driftsoperatører - f.eks. leverandører af servere.
• Finanstilsynet og andre myndigheder.
Denne liste er ikke udtømmende.
Formålet med videregivelse af dine data kan eksempelvis være etablering, vedligeholdelse
eller afslutning af dit kundeforhold. Samtidig kan videregivelse af data ske med henblik på at
kunne levere vores ydelser.
3.4 Tredjelande
Selskabet overfører ikke dine personoplysninger til tredjelande (lande udenfor EU/EØS),
medmindre det er nødvendigt i den konkrete sag eller sker i forbindelse med levering af
konkrete tjenesteydelser. I den situation, vil vi sørge for, at der er et overførselsgrundlag, og
du vil blive informeret i forbindelse med den konkrete sag.
4 Indsamling fra tredjeparter
4.1 Selskabet kan få behov for at indhente supplerende oplysninger om dig fra tredjepart, f.eks.
dataleverandører og tilføje disse til de oplysninger, som Selskabet behandler om dig.
Oplysningerne kan omfatte kreditoplysningsinformation, oplysninger om et selskab er
momsregistreret eller oplysninger om reelle ejere information fra domstole eller myndigheder.
Oplysninger indhentes kun i den udstrækning at det er tilladt i henhold til gældende lovgivning
eller på baggrund af dit samtykke.
5 Opbevaring
5.1 Vi opbevarer kun dine personlige oplysninger så længe, der er brug for oplysningerne til at
udføre de ydelser, som vi leverer til dig. Derfor vil dine personlige oplysninger løbende blive
slettet, såfremt vi ikke skal opbevare oplysningerne i forhold til gældende lovgivning. Vi
kontrollerer løbende, om vi har gemt oplysninger, der ikke længere er nødvendige at
opbevare. Perioden, hvor vi opbevarer dine data kan altså variere, da opbevaringen tjener
forskellige formål. I visse tilfælde vil dine personlige oplysninger blive anonymiseret fremfor at
blive slettet.
5.2 Vi har ligeledes indført de nødvendige tekniske og organisatoriske foranstaltninger for at sikre
dine oplysninger. Vi stiller samme krav til virksomheder/databehandlere, vi potentielt
videregiver dine oplysninger til. De data, som Selskabet er forpligtet til at indsamle, gemme og
evt. videregive til tredjemand, slettes 5 år efter du stopper med at være kunde hos Selskabet,
medmindre andet fremgår af lovgivningen.
6 Dine rettigheder
6.1 Du har ret til at få indsigt i de personoplysninger, som vi behandler om dig, med visse
undtagelser, der er fastsat i lovgivningen. Derudover kan du gøre indsigelse mod indsamling og
viderebehandling af dine personoplysninger. Endvidere har du ret til berigtigelse af dine
personoplysninger eller bede os om at begrænse behandlingen af dine personoplysninger.
6.2 Hvis du beder om det, vil vi slette de personoplysninger, som vi har registreret om dig, uden
unødigt ophold, medmindre vi kan fortsætte behandlingen på et andet grundlag, fx hvis
behandlingen er nødvendig for at kunne fastlægge et retskrav, eller hvis det er nødvendigt for
at besvare en henvendelse fra dig.
6.3 Under visse omstændigheder kan du også anmode om, at vi giver dig en kopi af dine
personoplysninger i et struktureret, almindeligt anvendt og maskinlæsbart format, og anmode
om, at vi transmitterer oplysningerne til en anden dataansvarlig (dataportabilitet).
6.4 Alle henvendelser vedrørende behandling af personoplysninger kan ske til info@pp-capital.dk
7 Fortrolighed
7.1 Selskabet er underlagt lovpligtig tavshedspligt.
8 Samtykkekrav
8.1 Kræver behandling af oplysninger dit samtykke, skal du være opmærksom på, at du har
mulighed for at tilbagekalde dit samtykke. Tilbagekaldelse af samtykke kan have betydning for
håndteringen af dit kundeforhold hos Selskabet, idet samtykke er påkrævet til visse
behandlinger af personoplysninger.
9 Klage
9.1 Hvis du er uenig i den måde, som vi behandler dine personoplysninger på, eller de formål, som
vi behandler dem til, er du velkommen til at kontakte os. Du kan også indgive en klage til
Datatilsynet, Carl Jacobsens Vej 35, 2500 Valby, telefonnummer 33193200, e-mail
dt@datatilsynet.dk. Vi henviser herudover til Datatilsynets website.
10 Cookies
10.1 Selskabet indsamler cookies med henblik på at forbedre brugeroplevelsen. Du kan til enhver
tid fravælge at blokere cookies ved at vælge ”Bloker cookies”. Bemærk dog, at
fremgangsmåden til at slå cookies fra er forskellig afhængig af, hvilken internet-browser du
anvender.
11 Offentliggørelse, opdatering og kontrol
11.1 Politikken offentliggøres på Selskabets hjemmesiden.
11.2 Denne politik opdateres min. 1 gang årligt eller efter behov, ligesom Compliance kan foretage
stikprøvevis kontrol af efterlevelse af politikken .
Godkendt, København 12. december 2024
Bestyrelsen Mads Jakobsen, formand
Henrik Bak
Rikke Dalsgaard
Direktionen Palle Lund Hansen
Sverrir Sverrisson